• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Förmedlare är inte alltid bästa lösningen - bättre ränta direkt

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Ville bara skicka en blänkare om att förmedlare inte alltid har bästa lösningen. Jag har flera gånger fått nobben via förmedlare men fått när jag sökte direkt.
Och som visas nedan; bättre villkor om du söker direkt.

https://www.collector.se/

upload_2021-3-30_9-51-44.png
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 661
Mottagna reaktioner
1 805
Poäng
1 217
Intressant. Det var rakt på sak. Har läst deras rapporter senaste tiden, och collector satsar hårt på att få in trafiken direkt istället. Står även klart och tydligt direkt på framsidan samt undersidan privatlån att räntan är lägre.

Jag trodde kreditgivarna hade avtal på att de inte fick ha annat erbjudande via sin egen sajt, men allt kan ju ändras med tiden. Verkar så också ha blivit.

Det öppnar även upp för att villkoren är annorlunda, dvs högre lån kontra inkomst tex.
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Intressant. Det var rakt på sak. Har läst deras rapporter senaste tiden, och collector satsar hårt på att få in trafiken direkt istället. Står även klart och tydligt direkt på framsidan samt undersidan privatlån att räntan är lägre.

Jag trodde kreditgivarna hade avtal på att de inte fick ha annat erbjudande via sin egen sajt, men allt kan ju med tiden. Verkar så också ha blivit.

Det öppnar även upp för att villkoren är annorlunda, dvs högre lån kontra inkomst tex.
Collector har varit öppna med detta i minst ett år (via hemsida, mailutskick o s v). Deras lägsta ränta ligger dock på 4.9%, så har man fina förutsättningar så ska man inte gå på detta.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 661
Mottagna reaktioner
1 805
Poäng
1 217
Collector har varit öppna med detta i minst ett år (via hemsida, mailutskick o s v). Deras lägsta ränta ligger dock på 4.9%, så har man fina förutsättningar så ska man inte gå på detta.

Där ser man, har missat att de skrivit ut detta direkt på hemsidan faktiskt men ser att det gjort det sen maj 2020 i alla fall enligt archive.org.
 
G

Gammal i Gamet

Gäst
Poäng: 0
Hej!

Alla banker lägger på sina provisionskostnader de har för låneförmedlare på er sökande.
Räcker ju bara att kolla hur uppläggningsavgifterna skiljer sig hos vissa om man söker via lendo än om man går direkt till deras sida och söker.

Förmedlarnas styrka är ju smidigheten och att det bara en upplysning.

för de som har låg belåning och låg risk så är det ibland bättre att gå direkt till banken. Har man lite stökigare privatekonomi så är förmedlare att föredra som många skribenter brukar nämna.
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
0,5% är en ynklig rabatt när dom ligger så högt med räntorna, Collector låg 5% högre än bästa erbjudandet senast jag sökte via förmedlare.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Jag var inne på på samma tema med Collector i somras, vilket det finns en tråd om. Jag bestämde mig för att söka direkt till dem -på grund av att jag i princip kunde utesluta att ha chans att få lån från 300000 hos någon annan aktör eftersom jag redan har flera. Jag blev beviljad lån när jag sökte direkt till dem, trots att jag tidigare via förmedlare blivit nekad, och jag fick en ränta på 5,5. Någon som hade aningen bättre förutsättningar än mig hör sökte samtidigt och fick en ränta på 8 nånting.

Så det verkar onekligen som att man gynnas när man söker direkt till dem. Deras kundtjänst sa tom till mig att de är ”snällare” i bedömningen när man söker direkt eftersom de räknar med att förmedlarna beviljar fler utan kontroll.

Så, även om jag som i min tråd då tror att 95% gör bäst i att söka via förmedlare för att få mer att välja på, tror jag att det kan vara en god idé att testa att söka direkt till Collector om man redan har tex Remember, Ikano, de banker som beviljar högre belopp.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
0,5% är en ynklig rabatt när dom ligger så högt med räntorna, Collector låg 5% högre än bästa erbjudandet senast jag sökte via förmedlare.

Dom tar onekligen risker men tar betalt för det med skyhöga räntor, precis som BN.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 661
Mottagna reaktioner
1 805
Poäng
1 217
Så det verkar onekligen som att man gynnas när man söker direkt till dem. Deras kundtjänst sa tom till mig att de är ”snällare” i bedömningen när man söker direkt eftersom de räknar med att förmedlarna beviljar fler utan kontroll.

Bra info. Frågan är om det numera är bäst om man söker först hos Collector och sen hos förmedlare, precis som många gjorde med Ica banken för 4 år sen nått. Detta om man har något högre betyg eller belåning kontra inkomst.

Att kreditgivarna lägger kostnaden för tjänsten på kunden som gammal i gamet skriver ovan tror jag faktiskt inte. Collector har ju tex tappat vinst skriver de själva pga förmedlarna. Konkurrensen där gör antagligen även en del, men det verkar inte som om de kan lägga hela kostnaden på kunden i praktiken.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 828
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Bra info. Frågan är om det numera är bäst om man söker först hos Collector och sen hos förmedlare, precis som många gjorde med Ica banken för 4 år sen nått. Detta om man har något högre betyg eller belåning kontra inkomst.

Att kreditgivarna lägger kostnaden för tjänsten på kunden som gammal i gamet skriver ovan tror jag faktiskt inte. Collector har ju tex tappat vinst skriver de själva pga förmedlarna. Konkurrensen där gör antagligen även en del, men det verkar inte som om de kan lägga hela kostnaden på kunden i praktiken.

Gör ni i försäkringsbranschen lika? Billigare att få direkt på bolagets sida än via compricer eller liknande?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp